Nooit meer met je mond vol tanden!

Nooit meer met je mond vol tanden pitchen

Daar sta je dan met je mond vol tanden. Je had niet verwacht dat je de directeur van dat grote bedrijf waar je al een hele tijd probeert binnen te komen op dit feestje zou tegenkomen. En nu vraagt zij ook nog eens wat je doet... Het is nu of nooit, jouw minuut om je onderneming te pitchen. Die kans waar je zo op gehoopt had. En juist nu, op dit moment sta je met je mond vol tanden! 

Gelukkig weet je je te herpakken en komt de pitch waar je eindeloos op geoefend hebt er in een keer vloeiend uit. 

Je slikt, je wacht... haar reactie?  “Interessant, laten we hier binnenkort eens verder over praten”, en zij geeft je haar kaartje.

Dromen zijn bedrog. Of toch niet?

Een goede pitch opent deuren die anders gesloten zouden blijven.

Een goede pitch is een presentatie van maximaal een minuut waarin jij jezelf en je onderneming presenteert. En dan op zo’n manier dat de interesse van de ander is gewekt om meer over je te willen weten.  

Pitchen is een kunst, maar iedereen kan het leren. 

Met de volgende tips zet je een strakke pitch in elkaar en kun jij jezelf en je onderneming op elk moment verkopen. 

1. De basis van een goede pitch

Iedere goede pitch is opgebouwd uit de volgende onderdelen:

  • Wie ben je?
  • Wat doe(t) je (onderneming)?
  • Hoe doe je dat?
  • Wat voeg je toe?
  • Waar ben je goed in?
  • Voor wie is dat interessant en waarom?

Beantwoord deze vragen voor jezelf en probeer dit eens onder woorden te brengen. Lastig he? Grote kans dat je moeilijk uit je woorden komt of dat je pitch veel te lang duurt.

Onthoud, je hebt ongeveer 40 tot 60 seconden om te pitchen. Voor een uitgebreid verhaal is geen tijd, dus schrap! En schrap nog een keer! En dan nog een keer! Wat je overhoudt is de essentie van je verhaal. Hetgeen de ander persé moet weten over jou en je onderneming.

Gelukt? Heel goed, maar dan ben je er nog niet. Je hebt nu de basis en die ga je verder uitbouwen. (maar ik moest net toch schrappen? Hoe zit dat?)

2. Een goede pitch is custom-made

Een goeie pitch is geschikt voor ieder moment, maar niet iedere pitch is hetzelfde. 

Er is natuurlijk een groot verschil of  je pitcht op businessborrel met andere ondernemers of tijdens een acquisitiegesprek bij een potentiele opdrachtgever. Je doel is echter wel hetzelfde.  Je wilt jezelf en je onderneming verkopen.

Zorg daarom dat je verschillende variaties van je pitch hebt.  Dit doe je door het accent in je pitch aan te passen. Nee, en nu niet met een Limburgs-accent gaan praten, maar leg de focus in je pitch daar naar waar je doelgroep naar op zoek is.

Je collega-ondernemers op het businessontbijt zijn op zoek naar een samenwerkingspartner, terwijl je potentiële opdrachtgever op zoek is naar de beste partij om zijn opdracht uit te laten voeren. Houd die verschillende invalshoeken voor ogen zodat je niet de plank misslaat met een standaard pitch. Zoiets als een one-size-fits-all-pitch bestaat niet!

Je hebt nu een goede basis voor je pitch, en verschillende variaties voor verschillende gelegenheden. Laat dat publiek maar komen, zal je nu denken. Houd dat gevoel vast, en gebruik dat bij het derde punt. 

3. Enthousiasme en overtuiging

De beste pitch is niet de pitch die perfect in elkaar lijkt te zitten. De beste pitch is de pitch waarin je zelf vol overtuiging gelooft en dit ook uitstraalt. Die prikkelt, die persoonlijk is en laat zie waar jij als ondernemer enthousiast voor bent.

Zien je luisteraars je oprecht enthousiast bent, een glimlach op je gezicht en een fonkeling in je ogen hebt, dan weten ze dat wat je zegt niet alleen een mooi verkooppraatje is, maar dat het echt is.

Dit is niet iets wat je kunt faken of oefenen, dit moet je voelen.  En als jij dat enthousiasme voelt dan zullen je luisteraars dat ook zeker voelen!

4. Zorg voor respons

Je wilt respons op je pitch. Niet alleen de interesse van je luisteraar op dát moment, maar de mogelijkheid om verder te mogen vertellen over je onderneming of om een afspraak te maken om eventuele samenwerking te bespreken.

Door je pitch af te sluiten met een vraag zorg je ervoor dat je luisteraar de mogelijkheid krijgt om in te haken op je pitch.  Vraag wat je voor de ander zou kunnen betekenen, of dat jouw onderneming van toegevoegde waarde kan zijn voor die van hen.

Durf te vragen, dit opent deuren!

Een vraag kan zijn:

  • Kan ik hier met je op een ander, rustiger moment, over door praten?
  • Op welke wijze zou mijn onderneming bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van jouw bedrijf?
  • Welke mogelijkheden zie je om in de toekomst samen te werken?

Het kan ook zijn dat de ander enthousiast is over je pitch en je onderneming maar geen mogelijkheden tot samenwerking ziet. Dan vraag je of de ander jou wilt aanbevelen bij andere ondernemers waarvoor een samenwerking wél interessant zou zijn.

5. Oefenen, oefenen, oefenen

Een goede pitch vormt zich naarmate deze vaker geoefend wordt. Oefening is key!

Schrijf je definitieve pitch(es) uit en hang deze op een strategische plek (bijvoorbeeld op de wc, of op je werkplek) en oefen elke keer als je je pitch ziet. Hardop. Oefen hem net zolang totdat je hem kan dromen. Letterlijk!  Daarnaast is het goed om je pitch bij verschillende mensen uit te proberen. Vraag je moeder, je beste vriend, je collega-ondernemer en de buurvrouw om naar je pitch te luisteren en van feedback te voorzien. (Door je eigen pitch keer op keer te horen en te lezen ontwikkel je een blinde vlek waardoor je niet meer objectief kunt horen of je pitch goed in elkaar zit).

Stel je oefenpubliek de volgende vragen: Snap je wat ik zeg, of gebruik ik te veel vakjargon? Prikkelt mijn verhaal tot luisteren? Haak je af na de eerste zin? En zo ja, waarom dan? Zit er een goede volgorde in mijn verhaal? 

Ga aan de slag met die antwoorden en schaaf net zolang tot je de perfecte pitch hebt.  Je zult je verbazen over hoeveel deuren je kunt opnemen met een goede pitch!

Is het je gelukt om een goede pitch te schrijven? Inspireer dan anderen en laat jouw tip in een reactie hieronder achter. Ik benieuwd naar je resultaat!

Trefwoorden

  • pitchen
  • presenteren
  • verkopen

Over de auteur

Zonder marketing gebeurt er iets vreselijks: niets!
Hannah Heesbeen

Hannah Heesbeen

Je inleven in de doelgroep. What makes them tick? Vandaar uit adviseren op het gebied van marketing of mensen meenemen in je teksten, daar word ik nou blij van.

Hannah is marketeer bij JUNO Marketing & Communicatie

Reageren

Is het jou al gelukt een goede pitch te schrijven en hoe is dit gelukt?